سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پست ترین دانش، آن است که از زبانت در نگذرد و والاترین دانش، آن است که در اعضا و جوارح پدیدار گردد . [امام علی علیه السلام]
پنج شنبه 89 خرداد 20 , ساعت 10:33 صبح

آشنایی با چند میوه‌ وخاصیت آنها



میوه خوردن لذت دارد و این لذت را خواص بی‌شمار میوه‌ها چندبرابر می‌کند. چندی پیش محققان اعلام کردند برای از بین بردن چربی‌های اضافی و کاهش وزن، استفاده از میوه‌هایی که قند کمی دارند، مخصوصا در وعده صبحانه، بسیار مناسب‌ است.... 

میوه‌ها و سبزی‌های تازه در شادابی و طراوت پوست نیز تاثیر دارند. پژوهشگران به کسانی که می‌خواهند پوستی شاداب داشته باشند، توصیه می‌کنند از رژیم غذایی متعادل و کِرِم‌های ضد آفتاب استفاده کنند. انسان می‌تواند با مصرف میوه‌ها مقداری از کمبود غذایی خود را نیز تأمین کند زیرا ترکیبات غذایی که برای بدن لازم است، کم و بیش در ساختمان میوه‌ها به کار رفته. مصرف مداوم میوه‌ها به دلیل داشتن آب، قندها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و... در پیشگیری از بیماری‌های مختلف (مخصوصا بیماری‌های پوست و مو مانند ریزش مو) و حتی درخشندگی، استحکام و رشد و نمو موها نیز نقش چشم‌گیری ایفا می‌کند. با توجه به اینکه علت اصلی ریزش مو در خیلی‌ها، کمبود ویتامین و پروتئین و املاح معدنی است، بنابراین مصرف نکردن میوه‌ها و سبزی‌ها صدمات جبران ناپذیری را از این لحاظ نیز بر جای می‌گذارد. 

همه اینها را گفتیم تا برسیم به اسامی میوه‌های عجیب و غریبی که یا به تازگی وارد دنیای میوه‌های این سرزمین شده‌اند یا هنوز در راه‌اند و به اینجا نرسیده‌اند و ممکن است در سفری به خارج از مرزهای خودمان آنها را ببینید. 



? رَمبوتِن 

رمبوتن یک میوه درختی با اندازه متوسط و بومی مالزی، اندونزی، سری‌لانکا و آسیای جنوب‌شرقی است. این میوه قرمز رنگ ظاهری مویی شکل دارد. پوست رویی کنده شده و میوه گوشتی آن‌که در درون این پوشش قرار دارد، خوردنی است. مزه آن مثل انگور است و حالتی ترش و شیرین دارد. این میوه گرد و بیضی شکل است و اندازه آن ? تا ? سانتی‌متر و به صورت خوشه‌ای است، یعنی حدود ?? تا ?? میوه با هم هستند. این میوه یکی از مشهورترین میوه‌های آسیای جنوب‌شرقی است و در آفریقا، کامبوج، آمریکای مرکزی و هند هم کشت می‌شود. دو بار در سال این میوه دیده می‌شود: اواخر پاییز و اوایل زمستان و اواخر بهار و اوایل تابستان. روغن هسته آن در تولید شمع و صابون به کار می‌رود. این باور وجود دارد که این میوه برای درمان اسهال و اسهال خونی کاربرد دارد. برگ آن برای سردرد استفاده می‌شود. این میوه از نظر چربی، کلسیم، آهن، پروتئین، نیتروژن، سدیم، روی، منیزیم، منگنز، پتاسیم، فسفر، ویتامین C، A، تیامین و ریبوفلاوین بسیار غنی است. مصرف روزانه آن در کاهش ابتلا به سرطان توصیه می‌شود. نقش این میوه در کاهش فشارخون نیز بسیار موثر است. این میوه، خام مصرف می‌شود. 



? کوم‌کوآتز 

کوم‌کوآتز از خانواده درختان میوه کوچک است. میوه آن‌ که خوردنی است شبیه پرتقال است اما بسیار کوچک‌تر از آن و اغلب بیضی شکل است. درخت آن همیشه سبز و برگ‌هایش شبیه برگ درخت پرتقال است. منشأ اصلی آن کشور چین است و از قرن ?? میلادی شناخته شده است. در حال حاضر در چین، کره‌جنوبی، تایوان، آسیای جنوب شرقی، ژاپن، خاورمیانه و اروپا (به خصوص یونان)، جنوب پاکستان و جنوب ایالات‌متحده کاشت می‌شود. این میوه از پرتقال سفت‌تر است و در هوای گرم تابستانی (?? تا ?? درجه‌سانتی‌گراد) رشد می‌کند اما تا زیر ?? درجه را هم می‌تواند تحمل کند. معمولا خام مصرف شده، اطراف‌اش شیرین و مرکزش ترش و آبدار است. در شیرینی‌جات، مارمالاد و ژله از آن استفاده می‌شود. در سالاد هم ریخته می‌شود. در بعضی کشورها آن را کمی شور کرده و چند قاشق مرباخوری از آب آن را با کمی آب گرم مخلوط کرده و برای گلودرد از آن استفاده می‌کنند. در فیلیپین آب آن را در چای داغ یا سرد ریخته و مصرف می‌کنند. در ویتنام از این درخت برای تزیین استفاده می‌شود. 

این میوه فاقد چربی و سدیم است و منبع خوبی از فیبر و ویتامین A، C، کلسیم و آهن است. ? عدد از این میوه تنها ??? کالری انرژی دارد. 



? گوجه‌فرنگی درختی 

گوجه‌فرنگی درختی که به آن تاماریلو هم می‌گویند، میوه‌ای تخم‌مرغ شکل است. بسیار شبیه گوجه‌فرنگی است اما بیضی‌شکل است و درون آن دانه‌های ریز سیاه دارد. طول آن ? تا ? سانتی‌متر است و حالت خوشه‌ای دارد. این میوه بومی پرو، شیلی، اکوادور، کلمبیا و بولیوی است. 

در آرژانتین، استرالیا، برزیل، اندونزی، کنیا و پرتغال، ایالات‌متحده آمریکا و ونزوئلا کشت می‌شود. میوه را معمولا نصف کرده و درون آن را مصرف می‌کنند. کمی به آن شکر زده، خنک کرده و در صبحانه مصرف می‌کنند. در کمپوت و خورش نیز به کار می‌رود. حتی در بعضی سالادها به صورت تزیینی هم استفاده می‌شود. 

گوشت میوه را می‌توان با آب و شکر مخلوط کرده و به صورت نوشیدنی مصرف کرد. طعم این میوه کمی شیرین است و به طعم نارنگی یا کیوی نزدیک است. پوست آن خوش‌طعم و خوردنی نیست. 

این میوه حاوی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، فیبر، کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، ویتامین A، B?، B?، B? و اسیدآسکوربیک است. 



? سیب مامی 

سیب‌مامی از یک درختی همیشه سبز که میوه‌اش خوردنی است، حاصل می‌شود. درخت آن شبیه ماگنولیاست. این میوه گرد و شکل آن کمی نامنظم است و پوست آن قهوه‌ای مایل به خاکستری بوده و ضخیم است. قطر آن ?? تا ?? سانتی‌متر است. این میوه وقتی کاملا رسیده باشد، نرم می‌شود. قسمت خوردنی میوه زرد یا نارنجی است. بوی میوه بسیار خوشایند و اشتهاآور است. اگر اندازه میوه کوچک باشد یک هسته داشته و اگر بزرگ‌تر باشد تا ? هسته دارد. هسته این میوه قهوه‌ای، بیضی‌شکل و حدود ? سانتی‌متر است. معتقدند این میوه خواص آنتی‌بیوتیکی دارد و در طب سنتی آمریکای مرکزی و جنوبی، از هسته‌های پودر شده آن برای درمان بیماری‌های انگلی پوستی استفاده می‌شود. این میوه متعلق به آمریکای جنوبی است. در فلوریدا و هاوایی آمریکا هم دیده می‌شود. 

میوه خام در سالاد میوه به کار رفته و با شکر یا خامه هم مصرف می‌شود. در بعضی مناطق با آن مربا و خورش هم درست می‌شود. این میوه حاوی چربی، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌های A، C، D، E، K، تیامین، ریبوفلاوین،‌ نیاسین، B?، فولات و B?? است. کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز، سلنیوم و فلوراید هم در آن وجود دارد. 



? میوه شکلاتی 

این میوه درختی در مناطق حاره‌ای می‌روید و حدود ? تا ?? هسته دارد. نمای بیرونی میوه شبیه گوجه‌فرنگی است با ابعاد ??×?? سانتی‌متر که بیرون آن سبز و داخل آن کاملا قهوه‌ای است. 

طعم قسمت درونی میوه، شیرین است و وقتی با شیر، خامه و یا بستنی مخلوط شود، طعم شکلات دارد که البته اصلا به اندازه شکلات کالری ندارد. 

این میوه بومی مکزیک و گواتمالاست اما در فلوریدا، فیلیپین، کوبا و هاوایی هم کشت می‌شود. درخت آن همیشه سبز است و ? متر ارتفاع دارد. معمولا با آن بستنی درست می‌کنند و به صورت خام هم مصرف می‌شود. با شیر و مرکبات هم از آن، دسری خوش‌مزه درست می‌کنند. نوشیدنی‌های متفاوتی می‌توان با آن تهیه کرد. 

این میوه حاوی پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و اسیدآسکوربیک است. 



? میوه ستاره‌ای 

میوه‌ ستاره‌ای، بومی اندونزی و هند و سری‌لانکا است و در جنوب‌شرق آسیا بسیار مشهور است. در کلمبیا، برزیل، جمهوری دومینکن و ایالات‌متحده آمریکا هم وجود دارد. مقاطع عرضی این میوه دقیقا شکلی ستاره مانند دارد. 

میوه رسیده آن به رنگ زرد درآمده و بسیار خوش‌طعم است. حتی پوست آن نیز خوردنی است. بسیار آبدار و شیرین است. طعم آن تلفیقی از طعم پاپایا، پرتقال و گریپ‌فروت را به یاد می‌آورد. این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است و شکر و سدیم کمی دارد. به دلیل اینکه مثل گریپ‌فروت حاوی اسیداگزالیک است برای افرادی که نارسایی کلیه دارند و یا دیالیز می‌شوند توصیه نمی‌شود و مثل گریپ‌فروت با بعضی داروها تداخل دارد. این میوه حاوی پروتئین، ویتامین A، C و آهن است. از آن در تهیه سالادها، کمپوت، در کنار غذاهایی مثل مرغ و ماهی و یا نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند. 



? سیب آبی سیب آبی یا سیب عشق (Love apple) در ویتنام، تایوان، جامائیکا، اندونزی و فیلیپین زیاد دیده می‌شود. درخت این میوه همیشه سبز است. این میوه شبیه زنگوله است و چون عمدتا قرمزرنگ هم هست حالتی شبیه قلب دارد. رنگ آن متنوع از سفید، سبز کم‌رنگ، قرمز، بنفش، قرمز لاکی و گاهی بنفش بسیار پررنگ است و حدود ? تا ? سانتی‌متر طول دارد. طعم این میوه مثل سیب نیست. نسبت آب به بافت سفت این میوه تقریبا مثل هندوانه بوده و بسیار آبدار است. از آن در دسرها و خورش استفاده می‌کنند. 

در بعضی کشورها با آن ژله و یا حتی ترشی درست می‌کنند. خام هم مصرف می‌شود. این میوه حاوی پروتئین، چربی، فیبر، کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، ویتامینA، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و اسیدآسکوربیک است. 



میوه نان 

درختی است که بومی مالای است و بیشتر خاص مناطق حاره‌ای است. درخت آن حدود ?? متر ارتفاع دارد. میوه این درخت به اندازه گریپ‌فروت است و چند قسمت دارد و نمای آن شبیه نان است. این میوه سرشار از نشاسته است و قبل از مصرف آن را کباب و یا سرخ کرده و یا جوشانده و به صورت آب‌پز مصرف می‌کنند. بعد از پخته شدن طعم آن مثل سیب‌زمینی و یا نانی است که تازه پخته شده‌ باشد. با آن غذا هم درست می‌کنند که متداول‌ترین آن ترکیب پخته شده این میوه است که آن را له کرده و با عصاره نارگیل ترکیب کرده و در برگ موز کباب می‌کنند. 

در شکلی دیگر میوه را در آتش کباب کرده و بعد درون آن را با عصاره نارگیل، شکر و کره، گوشت پخته و یا سایر میوه‌ها پر می‌کنند و بعد دوباره کل آن را می‌پزند. این میوه حدود ?? درصد آب و ?? درصد کربوهیدرات داشته و حاوی ویتامین C، پتاسیم، روی و تیامین است. در جزایر اقیانوس آرام بسیار مصرف دارد. 



? پاپایا 

میوه‌ای است که در آمریکا و مکزیک وجود دارد. درخت این میوه، بزرگ است. طول این میوه ?? تا ?? سانتی‌متر است. ظاهری زرد یا سبز دارد و درون آن زرد متمایل به نارنجی است. این میوه نرم است اما پوست آن کمی ضخیم است. این میوه در برزیل، هند، آفریقای جنوبی، سری‌لانکا، هاییتی و جنوب شرق آسیا وجود دارد. این میوه در غذا و پزشکی مصرف زیادی دارد. مصرف خام میوه هم وجود دارد که پوست و هسته‌های آن گرفته و خود میوه مصرف می‌شود. در سالاد و حتی خورش هم مصرف دارد. با آن ژله نیز تهیه می‌شود. هسته‌های مشکی آن نیز خوردنی است و طعمی تند دارد و به جای فلفل سیاه از آن استفاده می‌شود. 

پاپایا به صورت قرص برای رفع مشکلات گوارشی مصرف می‌شود. پمادی از آن تهیه شده که برای بریدگی، بثورات پوستی، زخم و سوختگی استفاده می‌شود. از آمپول آن برای رفع درد، فتق ودیسک کمر هم استفاده می‌شود. زنان از داروی آن برای جلوگیری از بارداری و سقط استفاده می‌کنند. این میوه حاوی چربی، پروتئین، ویتامین A، بتاکاروتن، ویتامین B?، B?، B? (نیاسین)، B?، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و سدیم است.


  فرشته آل‌علی 


  روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )
منبع: http://www.aftab.ir

 



  • کلمات کلیدی :

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    نهضت بزرگ علمی امام باقر (ع)
    وراثت- محیط و شخصیت انسان
    ویژگیهای انسان سالم
    حقوق و تکالیف زن از دیدگاه اسلام
    انواع گروه جانوران مهره دار وبی مهره
    الکتریسیته درجانوران (ماهی ها)
    رابطه شادی و موفقیت
    آشنایی با چند میوه وخاصیت آنها
    فطرت خداجویی و نقش آن در تربیت انسان
    اخلاق و عرفان اسلامی
    سیمای زن در خطاب های قرآن
    نرم افزار
    آموزش مهارت های زندگی و نقش مشاوره
    پیامک ها واس ام اس های زیبا وخواندنی
    معرفی چندشغل که فشارواسترس بیشتری دارند
    [همه عناوین(55)][عناوین آرشیوشده]