سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه بسیار نیکی کند، برادرانش دوستش خواهندداشت . [امام علی علیه السلام]
جمعه 89 خرداد 14 , ساعت 9:30 صبح
دردناک‏ترین شغل‏های جهان 



 چند شغلی که بیش از سایر مشاغل باعث آسیب‌های جسمی می‌شوند . . . 


شما چه‌قدر عاشق شغل‌تان هستید؟ آن‌قدر که حاضرید به خاطر آن سردرد و استرس و فشار کاری را تحمل کنید؟ بعضی از مشاغل هر روز باعث درد صاحبان‌شان می‌شوند و یا حتی به آنها صدمه می‌زنند ولی آنها دوباره مجبورند فردا صبح در محل کار خود حاضر باشند.... 

خیلی‌ها این واقعیت را درباره شغل‏شان می‌دانند ولی حاضر نیستند حرفه‌شان را عوض کنند چون فکر می‌کنند توانایی یاد گرفتن مهارت جدید را ندارند و یا از اینکه دوباره از صفر شروع کنند برای‌شان دشوار است. به هر حال، همیشه در میان شغل‌ها، مشاغلی هستند که خطرناک‌ترند و بیش از سایر مشاغل باعث آسیب‌های جسمی یا روحی می‌شوند. محققان اخیرا چند شغل را که از نظر فیزیکی، بیش از شغل‌های دیگر موجب درد و آسیب‌های جسمی می‌شوند، گردآوری کرده‌اند. آیا شغل شما هم در این فهرست دردناک قرار می‌گیرد؟ 

1) آتش‌نشانان 

خیلی‌ها فکر می‌کنند کار آتش‌نشانان خاموش کردن آتش است ولی اگر یکی از نزدیکان شما این شغل را داشته باشد حتما به شما خواهد گفت که گاهی از درد رنج می‌برد. آتش‌نشانان به خاطر حرفه‌شان با حرارت بالای آتش سرو کار دارند. ممکن است در ماموریت‌های حرفه‏ای‏شان دچار سوختگی هم بشوند. درد در شغل آتش‌نشانی به همین جا ختم نمی‌شود. وقتی یک آتش‌نشان لوله آب بزرگی را که آب با فشار از آن خارج می‌شود در دست می‌گیرد و به جنگ شعله‌های آتش می‌رود فشار زیادی بر عضلات کمر و بازوانش وارد می‌شود. اغلب آتش‌نشانان باید از نردبان‌های بلند بالا بروند و همراه خود فردی را که در میان شعله‌ها گیر افتاده است را بر دوش خود حمل کنند و پایین بیاورند. در این میان اگر از ارتفاع زیاد سقوط کنند و آسیب جدی ببینند باید از شغل خود انصراف بدهند و بازنشسته شوند. از سوی دیگر شیفت‌های آتش‌نشانان بسیار طولانی است و مجبورند در تمام طول شب و گاهی دو روز پشت سرهم در ایستگاه‌های آتش‌نشانی بخوابند که تشک‌های نامناسب و تخت‌خواب‌های غیراستاندارد این استراحتگاه‌ها از کمر این افراد حمایت کافی نخواهد کرد که یک علت کمر درد در این افراد است با این حال، آتش‌نشانان مردان قوی هستند که بدن‌شان را برای انجام هر کاری در هر زمانی که به آنها ماموریت داده شود، آماده می‌کنند. 

2) رانندگان کامیون‌ 

اگر شما یک اتومبیل‌سواری داشته باشید و با آن به سفر بروید خیلی آسان است هر وقت احساس خستگی کردید در کنار جاده پارک کنید و کش و قوسی به بدن‌تان بدهید ولی پیدا کردن مکانی مناسب برای پارک کردن یک کامیون اغلب دشوار است. به همین دلیل، رانندگان کامیون ساعت‌ها در یک موقعیت بدنی رانندگی می‌کنند و فشار زیادی به عضلات و ستون مهره‌هایشان وارد می‌شود. رانندگی در جاده‌های کوهستانی مشکل دیگری است که حین فشار دادن بی‌وقفه پا روی پدال گاز باید کامیون سنگین را از سر بالایی بالا بکشند که فشار زیادی بر بدن‌شان وارد می‌شود. در این حالت ساعت‌ها رانندگی کردن فشار زیادی را بر ستون مهره‌ها وارد می‌کند. به همین دلیل است که کمر درد و مشکلات دیسک کمر و به دنبال آن فشار روی اعصاب پا و پادرد در میان رانندگان کامیون شایع است و کار وقتی بدتر می‌شود که به این دردهای هشدار‌دهنده توجهی نکنند و چون بیشتر عمرشان در جاده می‌گذرد، از مشورت با یک پزشک کوتاهی کنند. 

3) خلبانان 

خلبان شدن و پرواز بر فراز ابرها آرزوی خیلی از بچه‌هاست ولی وقتی از دور به این حرفه نگاه می‌کنید شاید از فشار کاری سنگینی که یک خلبان تحمل می‌کند، خبر نداشته باشید. گاهی ساعت‌ها پرواز و بیداری باعث سردرد خلبانان می‌شود. گرچه پروازهای خلبانان برنامه نوشته شده‌ای دارد ولی گاهی به دلایلی مانند اوضاع نامساعد جوی، لغزندگی باند و... پروازها به تاخیر می‌افتد و برنامه خواب و استراحت خلبانان را بر هم می‌زنند. اگر شما یک خلبان باشید گاهی لازم است چند بار در طول روز هواپیمایتان را عوض کنید و کیف خود را همراهتان از یک هواپیما به هواپیمای دیگر حمل کنید که حمل این کیف در یک سمت بدن شما را مجبور خواهد کرد که بدن و ستون فقرات‌تان را به یک سمت متمایل کنید که می‌تواند به مرور زمان باعث آسیب ستون فقرات‌تان شود و درد را در شما ایجاد کند. 

از سوی دیگر، ساعت‌های طولانی پرواز و در یک موقعیت نشستن یکی دیگر از دلایل دردهای بدنی در خلبانان است. توجه به این دردها و رفع آنها در حرفه خلبانی مهم است چون درد ممکن است تمرکز خلبان را برهم بزند و جان صدها مسافر به خطر بیفتد. 

4) نوازندگان 

نوازندگان در ردیف چهارم مشاغلی ایستاده‌اند که درد‌های مزمن با آن همراه است. نشانگان تونل کارپال یکی از این دردسر‌ها است که مچ دست نوازندگان را درگیر می‌کند. اگر شما یک موزیسین باشید و چنین دردهایی را در مچتان احساس کنید لازم است مچ‌هایتان را در مچ بندهای ویژه‌ای که متخصص ارتوپد برایتان تجویز می‌کند، قرار دهید و برای رفع درد و برآمدگی و تورم مچ‌هایتان کورتیزون تزریق کنید. بسیاری از نوازندگان مجبورند ساعت‌های طولانی بدون حرکت بنشینند و بنوازند که این کار باعث بروز درد در عضلات کمر، پشت و شانه‌هایشان خواهد شد. ورزش کردن روزانه و گرم کردن عضلات دست پیش از نواختن به کاهش این دردها کمک می‌کند. 

5) تایپیست‌ها 

اگر شما به صورت تفننی مطالبی را گاهی تایپ کنید، شاید مشکلی نداشته باشید ولی اگر مجبور باشید این حرفه را به عنوان شغلی برگزینید که مخارج زندگی خود را از آن تامین کنید، لازم است ساعت‌ها با انگشتان‌تان کار کنید و مچ‌تان را ساعت‌های طولانی در یک موقعیت نگه دارید. نشانگان تونل کارپال نیز در میان تایپیست‏ها شایع است. 

6) دندانپزشکان 

شاید شغل دندانپزشکی از نظر کسانی که از دور به آن می‌نگرند شغلی راحت و پردرآمد باشد ولی از دردهای مزمن این حرفه فقط دندانپزشکان خبر دارند. دندانپزشکان مجبورند ساعت‌های طولانی در یک موقعیت بدنی ثابت روی دندان‌های بیماران‌شان کار کنند. کار کردن در یک فضای کوچک که فاصله‌ها میلی‌متری است مستلزم دقت و تمرکز زیادی است. به همین دلیل است که به دندانپزشکان توصیه می‌شود صندلی‌ها و یونیت‌های دندانپزشکی را خریداری کنند که ارگونومیک هستند و از کمر، پشت و پاها و دستان‌شان در هنگام کار حمایت کنند. در ضمن توجه به اصول درست نشستن و در موقعیت صحیح نسبت به بیمار قرار گرفتن می‌تواند از این دردها در کوتاه مدت و طولانی مدت پیشگیری کند. 

7) پاسبانان 

بعد از خلبانی، پلیس شدن آرزوی بسیاری از پسر بچه‌ها است ولی خیلی از این آرزوها در بزرگسالی با دیدن دشواری شغل پلیس‌ها به فراموشی سپرده می‌شود. در خیابان‌های شلوغ بین ماشین‌ها ساعت‌ها ایستادن و ترافیک را هدایت کردن و یا در تعقیب و گریز خلافکاران و جنایتکاران شرکت کردن از این حرفه پیشه‌ای پر از استرس می‌سازد که این استرس به صورت فیزیکی بر بدن و نیز بر فکر و روح پلیس‌ها وارد می‌شود. 

بسیاری از پلیس‌ها در هنگام انجام وظیفه زخمی می‌شوند و صدمه می‌بینند. ساعت‌های طولانی در اتومبیل پلیس نشستن و رانندگی کردن و یا سر چهارراه ایستادن باعث بروز کمردردهای مزمن در پلیس‌ها می‌شود. نتایج مطالعات نشان می‌دهد پلیس‌ها در خودکشی و طلاق رتبه دوم و سوم را در میان مشاغل دیگر دارند. دلیل‌اش هم این است که دایما در شرایط دشوار کاری و در فضایی پراسترس و خطرناک کار می‌کنند. 

8) پرستاران 

نتایج بررسی‏ها نشان می‌دهد پرستاران بیش از صاحبان مشاغل دیگر از کار خود به دلیل بیماری و یا آسیب فیزیکی مرخصی می‌گیرند. اگر شما در بخش توان‌بخشی پرستار باشید باید به صورت بدنی با بیمارانی کار کنید که توانایی کنترل بدن خود را ندارند و در حین جابه‌جا کردن آنها یا کمک به توان‌بخشی‌شان فشار زیادی بر بدن‌تان وارد می‌شود و حتی ممکن است تعادل شما هم به هم بخورد و زمین بخورید و دچار آسیب شوید. بارها خم شدن جلوی بیماران تا کفش‌هایشان را بپوشند، کمک به آنها برای راه رفتن، حمام کردن، مرتب کردن بدن آنها وقتی به تخت باز می‌گردند، فشار زیادی بر بدن پرستاران وارد می‌کند. پیشگیری از وارد کردن فشار کاری به بدن و کمک خواستن از متخصصان در هنگام بروز درد بهترین راه برای رهایی از دردهای مزمن این شغل است. 

9) کارگران ساختمانی 

ساعت‌ها روی داربست‌های عمارت‌های چند طبقه کار کردن، روی تیرآهن‌ها راه رفتن در ارتفاع چند متری و کار با بالابر‌های سنگین، کارگران ساخنمانی را هر لحظه تهدید می‌کند که دچار آسیب شوند. 

آسیب‌هایی که بسیاری از کارگران بعد از ابتلا به آن از شکایت و گرفتن طول درمان از کارفرمایان خود از ترس بیکار شدن صرف نظر می‌کنند و درمان اساسی نیز پس از ابتلای به آسیب انجام نمی‌دهند. از سوی دیگر، کار بدنی و بارهای سنگین را بر دوش حمل کردن فشار زیادی را بر بدن، ستون فقرات و عضلات کارگران ساختمانی وارد می‌کند که طی سال‌ها باعث دردهای عضلانی اسکلتی زیادی خواهد شد.

  روزنامه سلامت (www.salamat.ir )

منبع:http://www.aftab.ir


  • کلمات کلیدی :

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    نهضت بزرگ علمی امام باقر (ع)
    وراثت- محیط و شخصیت انسان
    ویژگیهای انسان سالم
    حقوق و تکالیف زن از دیدگاه اسلام
    انواع گروه جانوران مهره دار وبی مهره
    الکتریسیته درجانوران (ماهی ها)
    رابطه شادی و موفقیت
    آشنایی با چند میوه وخاصیت آنها
    فطرت خداجویی و نقش آن در تربیت انسان
    اخلاق و عرفان اسلامی
    سیمای زن در خطاب های قرآن
    نرم افزار
    آموزش مهارت های زندگی و نقش مشاوره
    پیامک ها واس ام اس های زیبا وخواندنی
    معرفی چندشغل که فشارواسترس بیشتری دارند
    [همه عناوین(55)][عناوین آرشیوشده]