سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، پاک است و پاکان را دوست دارد ؛پاکیزه است و پاکیزگان را دوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
دوشنبه 88 آذر 16 , ساعت 10:3 عصر
                             حضرت علی (ع) جلوه ای از مهر و محبت
 
خبرگزاری "مهر":امروز ، 21 رمضان 1424 هجری قمری ، روز شهادت بزرگ مرد تاریخ اسلام ، حضرت علی (ع) است . از این رو مناسب دیدیم ، بر گوشه ای از آیینه وجودی آن امام بزرگوار مروری مختصر داشته باشیم .

یکی از ابعاد بسیار مهم وجود امام علی (ع) را می توان ، جلوه های مهر و محبت ایشان در آیینه های مختلف ، به شمار آورد .
مهر امام علی (ع) را می توان در آیینه حوادث مختلف زندگی دوران اوشاهد بود . جوشش دائمی مهر و محبت ، در وجود او ناشی از عمق جهان بینی و شخصیت نامتناهی ایشان است .
اعتقاد امام علی (ع) به عمق توانائی های درون انسان ، او را به تقدیس عظمت روح بشری وادار کرده است . مهر و محبت او به انسان ، در جلوه های مختلفی ظهور می یابد .
مهر او گاهی چنان به جود و سخاوت تبدیل می شود که روزها را به گرسنگی و شبها را به زنده داری می گذراند . گاهی مهرورزی چنان در وجودش متبلور می شود که پا روز نفس گذاشته و دشمن فریب خورده خود را در آغوش می کشد و با زبانی شیرین و پر مهر ، با او سخن می گوید .
نمودارهای مهر و محبت ایشان در تمام زمینه ها، زوایای بسیار عمیقی دارد که به سادگی قابل تحلیل و تفسیر نیست . تمام جلوه های رفتاری ایشان ، کمالاتی به هم پیوسته اند که در یکدیگر، تأثیر ژرفی به جا می گذارند .
منشاء مهر و محبت ایشان ، مبنای اعتقادی و شناختی دارد . او می تواند برای هر مورد از مهرورزی خود ، دلیل و برهان اقامه کند .
کاری را بدون دلیل و منطق انجام نمی دهد . تقوای بسیار نیرومند و الهی او ، ترازوی اعمال و رفتارهای اوست . تقوی و معرفت او ریشه در ارتباط دائمی او با خداوند متعال دارد .  
امام علی (ع) می خواهد که انسان ، استعدادهای بسیار عظیم خود رادریابد و به هدایت واقعی ، که مراحل رشد و کمالات درونی هستند ، برسد و بتواند ، جایگاه واقعی خود را که همان سعادت ابدی و بهشت جاویدان است ، در اختیار گیرد .
جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آیینه های مختلف :
1- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه آیات
2- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه روایات
3- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه تاریخ
4- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه هجرت پیامبر
5- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه بی سرپرستان
6- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه ستمدیدگان
7- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه غلامان و کنیزان
8- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه ایام الله و بیماران
9- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه میهمان
10- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آینه جهاد فی سبیل الله
11- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه پیروزی و غلبه بر دشمن 
12 جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه دشمنان
13- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه کشاش جنگ و نبرد
14- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه قاتل

- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه آیات
ایمان خالص به خداوند متعال ، نمودار مهر و جلوه های محبت امام علی (ع) به خالق هستی است . پرداختن به نیکی ها و اعمال صالح و نگاه عینی و عملی به انسان ، مهرورزی  به اوست . وا داشتن خود ، به انجام اعمال صالح و به کارگیری توانائی مالی و فکری ، در ساختن تمدن بشری ، چیزی جز ایمان خالص و مهر و محبت ، نیست .
آیه 9 سوره حشر ، ظهور جلوه هایی از مهر و محبت امام علی (ع) را ، نسبت به میهمانان گرسنه به خوبی در خود جای داده است . این آیه ، زمانی در شأن و منزلت امام علی (ع) نازل شده ، که میهمانی گرسنه به پیامبر اکرم ، مراجعه کرد امام پیامبر ، غذایی در منزل نداشت که او را سیر کند . در این هنگام ، علی (ع) اعلام آمادگی کرد تا او را در منزل اطعام نماید .
امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) ، غذای خود را به میهمان دادند و شب، گرسنه به خواب رفتند .
همین که صبح شد، پیامبر از نزول ایه ای خبرداد : دیگران را بر خود مقدم می دارند ، هر چند که خود نیازمند باشند .(سوره حشر آیه 9 )
- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه روایات
یکی از جلوه های مهم مهر و محبت امام علی (ع) ، مهر به بردگان است .
او همیشه تلاش می کرده تا بتواند آزادی انسان ها را به آنان بازگرداند ، تا آنان نیز، در شرایط مساوی بتوانند نسبت به سرنوشت جامعه و خود تصمیم بگیرند ، .
در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که امام علی (ع) هزار بنده را از درآمد شخصی خود در راه خداوند آزاد نمود .
در روایت دیگری نیز آمده : امام علی (ع) هزار درخت خرما کاشت و همه را در راه خداوند وقف نمود .
- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه تاریخ
فاطمه بنت اسد ، مادر امام علی (ع) ، از قریش و خاندان بنی هاشم و از پیروان خالص پیامبر اکرم (ص) بود .  جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) ناشی از عمق شخصیت ، ایمان و مهر مادری است که قبل از نبوت پیامبر اسلام، به خدای تعالی و پیامبران الهی اعتقاد کامل داشته است .
جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) ریشه در مادری بزرگ دارد که تاریخ به عظمت ایمان و کمالات او گواهی می دهد .
- جلوه های مهر و محبت و فداکاری امام علی (ع) در آئینه هجرت پیامبر (ص)
در حالی که کفار مکه ، نقشه قتل پیامبر (ص) را کشیده و تصمیم  گرفته بودند صبح هنگام به خانه او هجوم برند ، پیامبر گرامی اسلام ، به امر خداوند ، از مکه ، به قصد مدینه خارج شد .
امام علی (ع) بخاطر مهری که به پیامبر داشت ، داوطلبانه در بستر او رفت و خود را برای مقابله با کفار آماده ساخت  .
- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه بی سرپرستان
در حالی که زنی ، به تنهایی مشک آبی را بر دوش می کشید ، امام علی (ع) به او نزدیک شد ، مشک را از او گرفت و از اوضاع و احوالش جویا شد ، زن بدون آنکه امام را بشناسد از داشتن چند بچه یتیم خبرداد و رو به امام ، از علی ابن ابیطالب شکوه کرد .
زن گفت : شوهرم به امر علی (ع) به جنگ رفت و به شهادت رسید ، حال با چند بچه یتیم مجبورم برای مردم کار کنم .
امام ، به همراه زن ، مشک را به خانه اش رساند و پس زن را در پخت و پز و نگهداری از فرزندانش ، کمک می کرد .
- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه ستمدیدگان
در حالی که چشمان معاویه به سوده ، دختر عماره همدانی دوخته شده بود ، سوده زمزمه کرد : درود خدا بر روانی که قبری او را در برگرفته است و درود بر روانی که عدالت نیز با اودفن شد .
معاویه پرسید : این شخص چه کسی بوده است ؟  سوده جواب داد : این شخص امام علی (ع) بود کسی که بدرستی دادخواهی می کرد و حق مظلوم را از ظالم می گرفت .
- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه غلامان و کنیزان
روزی امام علی (ع) از بازار خرما فروشان عبور می کرد که ناگهان با دختر گریانی مواجه شد ، از او علت گریه را سؤال کرد . دختر گفت : مولایم مرا برای خرید خرما فرستاد، خرما را که پیش آنان بردم ، مورد پسند واقع نشد ، حال که آمده ام خرما را پس بدهم ، فروشنده قبول نمی کند .
امام به همراه دختر ، روبه خرما فروش کرد و گفت : ای بنده خدا این دختر کلفتی است که اختیاری از خود ندارد ، خرمایت راپس بگیر و درهم او را بازگردان ، خرما فروش ابتدا با امام درشتی کرد اما بعد ، خرما را پس گرفت .
- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع)  با ایام الله و بیماران
از جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) را می توان تقدیس و تعظیم ایام الله و بیماران عنوان کرد . ارزش گذاری ، احترام و مهر ایشان به این روزهای مهم ، او را وادار می کرد که در این روزها با پای برهنه راه برود . آن روزها عبارت بودند از : عید فطر ، عید قربان ، روز جمعه .
امام هنگام عیادت از بیماران نیز ، پاهای خود را به نشانه احترام برهنه می کرد .
- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه میهمان
دو میهمان بر امام علی (ع) وارد شدند ، که  پسر و پدر بودند ، امام علی (ع) آنان را در صدر مجلس نشاند و در نزدیکی آنان نشست و دستور داد برایشان غذا بیاورند .
چنین مهری، از امام علی (ع) نسبت به میهمان ، نشان از شناخت ایشان از جایگاه والای میهمان در اسلام دارد .
- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه جهاد فی سبیل الله
در حالی که شعله های جنگ جمل در حال افروختن بود ، امام علی (ع) به صلح و دوستی فکر می کرد ، با اینکه طلحه و زبیر ، پیمان و بیعت خود را با امام علی (ع) شکسته بودند و در تحریم مردم بصره ، برای مقابله با حکومت نوپای امام ، نقش منحصر به فردی داشتند ، امام هرگز کینه آنان را به دل نگرفته بود ، در شرایطی که می رفت جنگ بین یاران امام (ع) و یاران طلحه و زبیر ، زبانه های خود را گسترش دهد ، جلو های مهر و محبت امام علی (ع) خود را نشان داد و سعی کرد آتش کینه را فرونشاند .
- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه پیروزی و غلبه بردشمن
 در حالی که جنگ جمل ، با پیروزی سپاه امام علی (ع) پایان یافته بود ، شورشیان ، عده ای اسیر ، عده ای مجروح و عده ای فراری شده بودند ، حضرت دستور داد اسرا را آزاد کنند ، با مجروحان کاری نداشته باشند و فراریان را تعقیب نکنند .
سپس عفو عمومی اعلام کرد .
- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه دشمنان
جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در جامعه اسلامی آن روز ، چنان دلها و قلبها را پر کرده بود که حتی دشمنان امام نیز،  به جلوه های مختلف این مهر و محبت اعتراف داشتند . از جلوه های بسیار مهم مهر و محبت امام ، سخاوت و بخشندگی ایشان است .
- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در کشاکش جنگ و نبرد
در حالی که معاویه ابن ابی سفیان ، به همراه نیروهای خود در جنگ صفین بر شریعه فرات دست یافته بود ، تشنگی ، چنگالهای خود را در سپاه علی (ع) فرو برده بود . معاویه و یارانش حاضر نبودند حتی قطره ای آب در اختیار سپاه امام قرار دهند .
امام علی (ع) سپاه خود را با کلامی حماسی به هیجان آورد و نیروهای معاویه را از شریعه فرات دور و شریعه را در اختیار گرفت .
 سپاه امام اصرار داشتند که امام ، مقابله به مثل کند ، امام فرمود : مثل آنان رفتار نمی کنیم ، گوشه ای از راه را باز کنید تا آنان نیز آب بردارند .
- جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه قاتل
در حالی که امام علی (ع) آخرین روزها و ساعات عمر خود را سپری می کرد ، هنوز جلوه های مهر و محبت در وجودش می جوشید . او در بستر مرگ به لحظه های آخر عمر خود نزدیک می شد .
شمشیر ابن ملجم ، کار او را ساخته بود ، ساعت به ساعت از هوش می رفت و دوباره به هوش می آمد . در حالی که فرزندش امام حسن (ع) به او شیر می خوراند ، با اشاره دستور داد بقیه شیر را به قاتل او بدهند .
سپس دستور داد تا زمانی که زنده است با قاتل او که اسیر است ، خوش رفتاری و مهربانی داشته و از غذاهایی که برای امام تهیه می کنند به او نیز بدهند .

* برگرفته از کتاب : ...و تو لبخند زدی ، مقاله ، جلوه های مهر و محبت امام علی (ع) در آئینه های مختلف ، نوشته عبدالله غیبی
منبع: خبرگزاری مهر



  • کلمات کلیدی :

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    نهضت بزرگ علمی امام باقر (ع)
    وراثت- محیط و شخصیت انسان
    ویژگیهای انسان سالم
    حقوق و تکالیف زن از دیدگاه اسلام
    انواع گروه جانوران مهره دار وبی مهره
    الکتریسیته درجانوران (ماهی ها)
    رابطه شادی و موفقیت
    آشنایی با چند میوه وخاصیت آنها
    فطرت خداجویی و نقش آن در تربیت انسان
    اخلاق و عرفان اسلامی
    سیمای زن در خطاب های قرآن
    نرم افزار
    آموزش مهارت های زندگی و نقش مشاوره
    پیامک ها واس ام اس های زیبا وخواندنی
    معرفی چندشغل که فشارواسترس بیشتری دارند
    [همه عناوین(55)][عناوین آرشیوشده]